Saturday, March 03, 2007

min helt Astrid Lindgren...

I år ville vår alles kjære og fantastiske Astrid Lindgren fylt 100 år. I dagens utgave av BT-Magasinet stod et par artikler om henne. Jeg kom over denne fabelaktige og humoristiske historien:

"Etter et salig antall kjøretimer stryker hun i 1954 på oppkjøring. "Men sånn kan du ikke gjøre rett før jul!", argumenterer hun, og påstår at hun tar lappen for å kunne bringe barn og barnebarn i sikkerthet i tilfelle krig. "Kjære fru Lindgren, deres bilkjøring er en større fare for barna enn selve krigen", svarte sensor, men ga seg til slutt, og ba henne hilse Pippi."

Det må også nevnes i denne forbindelse, at av de 75.000 brevene i brevsamlingen til Astrid, er et brev fra megselv som 10åring. Dette brevet befinner seg nå i et utstillingsvindu med kun et titalls andre brev, i museet "junibakken" i Stockholm...

6 Comments:

At 3/3/07 23:54, Blogger Sunniva Erlandsen said...

Stjerne i boka til Lindgren! Sensoren min på oppkjøring var ikke så nådig, for å si det sånn.

 
At 4/3/07 14:05, Anonymous Anonymous said...

digger astrid lindren asså:) Det beste sitatet ever er emil då han kysser lærern: "Det gjorde jag av min godhet." (No veit jo selvfølgelig eg at det sitatet var henta frå en sann historie om astrids far el nko sånt) men e superbra uansett:)

 
At 5/3/07 16:28, Anonymous Anonymous said...

eg meinte Astrid Lindgren

 
At 17/3/07 01:28, Anonymous Anonymous said...

Tikken. Les bloggen min for regler.

 
At 18/3/07 21:09, Blogger Hilde said...

Du har Tikken! Sjekk bloggen min for mer info! (Du kan gjøre det mye kortere enn jeg gjorde.)

:)

 
At 11/6/07 19:58, Blogger ragni said...

Næh..så kult då! Tænk at ditt brev va så bra at d blei plukka ut til utstillinga! Knaskje du skulle ha blitt forfatter du Eva..?:)

 

Post a Comment

<< Home